Top

קידום אורגני (SEO) לאור עדכוני אלגוריתם גוגל

קידום אורגני (SEO) לאור עדכוני אלגוריתם גוגל

קידום אורגני בגוגלמיקומי אתר בתוצאות מנוע החיפוש של גוגל נקבעים עפ"י ציון שניתן לו תוך שכלול תוצאות בחינות שונות שרובוט של גוגל עורך לכל דף ודף באתר. האלגוריתם על פי נקבע דירוג האתר מבקש למעשה לחקות את האופן בו אדם יעריך את איכות האתר ונבדקים בו אלמנטים שונים כגון איכות התכנים הטקסטואליים באתר, מבנה האתר מבחינה תכנותית, העיצוב הגרפי של האתר, רמת האמון שמשדר האתר מהירות פעולתו ועוד ועוד.

עדכון פנדה

מפעם לפעם גוגל משחררת עדכונים של האלגוריתם שלה לפיו מדורגים האתרים השונים ברחבי רשת האינטרנט ונקבע מיקומם בתוצאות החיפוש. פנדה (Panda) הינו כינוי לעדכון שרץ כל הזמן (Rolling algorithm) במטרה למנוע מאתרים עם תוכן משוכפל או תוכן באיכות נמוכה לעלות בתוצאות החיפוש ולהציג בתוצאות גבוהות יותר אתרים אשר כוללים תוכן מקורי, מעניין ורלוונטי למונח החיפוש. עדכון זה הוכנס לשימוש לראשונה בפברואר 2011 בארצות הברית בלבד, והגיע לישראל רק לאחר כחצי שנה, באוגוסט 2011. חשוב לציין כי עדכוני פנדה מתייחסים לאתר בכללותו ולכן לא משפיעים בדרך כלל על מיקומים של עמודים ספציפיים אלא על דירוג האתר כולו. לאורך הזמן אתרים אשר נפגעו באופן משמעותי יותר מעדכוני פנדה היו לדוגמא אתרים עם דפים רבים בעלי תוכן מועט ואתרי אינטרנט בהם החלק היחסי שיועד לפרסומות היה גבוה ביחס לתוכן.

עדכון פינגווין

 פינגווין (penguin) הוא כינוי לעדכון פרטני יותר, שפוגע באתרים אשר עושים שימוש בשיטות קידום אורגני פסולות ווב ספאם (web spam) המכונות גם 'קידום אפור' או 'קידום שחור' כאשר מדובר על שיטות הידועות באופן ברור כשיטות שנוגדות להנחיות גוגל. עדכון פינגווין בגרסאותיו השונות עד כה התרכז בעיקר בנושא הקישורים ולמעשה גרם לירידה בדירוג של אתרים עם קישורי ספאם וקישורים המנוגדים להנחיות גוגל. העדכון האחרון נכון לכתיבת מאמר זה היה ב-17.10.2014 כשגוגל שחררה את העדכון המכונה פינגווין 3.0 .

השפעת העדכונים על תהליכי קידום אתרים

כאמור עדכוני גוגל לרוב פוגעים באופן משמעותי בעיקר במיקומי אתרים אשר מקודמים בשיטות אפורות ושחורות, שיטות שפועלות בניגוד להנחיות גוגל ומבקשות 'להערים' על מנוע החיפוש. לרוב מדובר על קידום אתרים אגרסיבי ומהיר כשאחת השיטות הנפוצות בהקשר זה היא קניית קישורים נכנסים לאתר.

במרבית המקרים עדכוני פנדה וכן עדכוני פינגווין השפיעו פחות על אתרים איכותיים אשר נבנו בצורה נכונה, נוהלו וקודמו אורגנית בדרכים 'כשרות', ויש מקרים בהם הם אף חווים עלייה במיקומי האתר בתוצאות החיפוש. ובכל זאת, גם אתר אשר מקודם בצורה נכונה ועל פי הנחיות גוגל עשוי לחוות ירידות מסוימות במיקומים עקב עדכונים של גוגל, אך לרוב לא יהיה מדובר על ירידות מאד חדות. יתרה מכך, לעיתים האתר יחזור למיקומים המקוריים לאחר תקופה קצרה ללא כל פעולה מיוחדת מצד מקדם האתרים בעוד במקרים אחרים יהיה צורך לערוך שינויים מסוימים בכדי להעלות את האתר חזרה אליהם.

לעומת זאת, אתרים שמקודמים בשיטות אפורות ושחורות מסתכנים בירידות חדות במיקומים בתוצאות החיפוש בכל פעם שגוגל מוציאה עדכון חדש באלגוריתם שלה ואף בענישה מחמירה יותר שמשמעותה עלולה להיות אף היעלמות האתר כליל מתוצאות החיפוש. חשוב להדגיש שבמידה ואתר נענש, גם אם יתוקנו הבעיות שהביאו להענשתו מלכתחילה, יהיה עליו לחכות עד העדכון הבא של גוגל בכדי שאתרו ייבדק מחדש ואולי יופיע שוב בתוצאות החיפוש.

מקדם אתרים מקצועי חייב לעקוב באופן שוטף אחרי מיקומי האתר ואחרי העדכונים של גוגל. במידה וחל שינוי משמעותי לרעה במיקומי האתר, עליו לנסות ולבחון מה יכולה להיות הסיבה לשינוי והאם ישנן פעולות שראוי שינקוט בכדי להחזיר את האתר למיקומים גבוהים יותר.

תהליך קידום אתרים אורגני (SEO) 'כשר' עוסק בבדיקת האלמנטים הטכניים דוגמת מבנה ועיצוב האתר ומוודא כי האתר פועל באופן תקין ונטען במהירות. כמו כן, קידום אתרים מבוסס שיטות לגיטימיות מתרכז במידה רבה גם בפן התוכני של האתר במטרה ליצור תוכן איכותי אשר יהיה מעניין ורלוונטי עבור הגולש. כל אלו יחד למעשה תורמים ומשפרים גם את חוויית הגולש באתר. בסופו של יום זוהי גם מטרת האלגוריתם של גוגל, לספק לגולש תוצאות חיפוש רלוונטיות ואיכותיות.

בעלי עסקים המחזיקים באתרי אינטרנט ישכילו לעשות אם יבחרו בראייה לטווח ארוך ויבחרו במקדמי אתרים אשר עורכים תהליכי קידום אורגני בצורה נכונה בהתאם להנחיות גוגל ותוך מחשבה על הגולש, ואינם מחפשים קיצורי דרך 'בלתי כשרים' שיאפשרו הקפצה מהירה של האתר למיקומים גבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל. אתר אשר ממוקם גבוה בתוצאות החיפוש אך לא מצליח לספק מענה לצרכי הגולש לא יביא תוצאות עבור בעל העסק. בנוסף, תוצאות קידום מהיר בשיטות 'אפורות' או 'שחורות' עשויות כאמור שלא להאריך ימים עם עדכוני האלגוריתם של גוגל ואף להביא להענשת האתר והסרתו ממנוע החיפוש.